Resep Membuat Asam Pedas Ikan Kembung Yang Nikmat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Memasak Asam Pedas Ikan Kembung Yang Sempurna Ikuti langkah-langkahnya Dibawah. Asam pedas merupakan menu masakan Melayu yang tersohor di Melaka dan Johor. Satu lagi sajian yang ita hidangkan untuk keluarga hari ini ialah asam pedas ikan kembung. Asam pedas ni makanan kesukaan kami sekeluarga. boleh di katakan ianya adalah makanan kesukaan bangsa Johor.

Asam Pedas Ikan Kembung Asam pedas (bahasa Indonesia) atau asam padeh (bahasa Minangkabau) adalah salah satu masakan tradisional Minangkabau dan kemudian menyebar di kawasan Melayu (Riau, Kepulauan Riau, Jambi,, Kalimantan Barat, dan Semenanjung Malaya) yang memiliki cita rasa asam dan pedas. Rasanya menu asam pedas ikan kembung ini semua orang suka. Terasa isi ikan kembung dimasak dengan betul dan lembut apabila dimakan. Anda bisa membuat Asam Pedas Ikan Kembung dengan 13 bahan dan 5 langkah. Inilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Asam Pedas Ikan Kembung

  1. Ambil 7 ekor Ikan kembung (dikerat 2, digoreng bersama kunyit & garam).
  2. Anda butuh 40 tangkai Cili kering (dikisar).
  3. Ambil 3 ulas bawang putih (dikisar).
  4. Ambil 1 biji bawang besar (dihiris sedikit & ada yang untuk dikisar).
  5. Anda perlu 1 sudu garam (secukup rasa).
  6. Anda butuh 1 sudu gula.
  7. Anda perlu 2 sudu asam jawa Adabi.
  8. Ambil Air secukupnya untuk paras ikan & sayur tenggelam.
  9. Siapkan Bendi (ikut kesukaan).
  10. Ambil 1-2 biji Tomato (dibelah 6).
  11. Anda perlu Sedikit minyak untuk menumis.
  12. Siapkan Segenggam Daun kesum.
  13. Anda butuh 2 helai daun limau purut.

Kuah asam pedasnya pun nampak menyelerakan selera makan tengah hari anda. Asam pedas (Indonesian and Malay: asam pedas; Minangkabau: asam padeh; English language: sour and spicy) is a Maritime Southeast Asian sour and spicy fish stew dish. Asam pedas believed comes from Minangkabau cuisine of West Sumatra. Beberapa di antaranya adalah ikan tongkol, ikan patin, ikan tenggiri, ikan kembung, ikan kakap, ikan tuna, ikan gurami, cumi-cumi, dan masih banyak lagi.

Langkah-langkah memasak Asam Pedas Ikan Kembung

  1. Panaskan minyak, tumis bawang besar y dihiris sampai kekuningan sedikit..
  2. Masukkan cili kering, bawang putih & bawang besar yang telah dikisar. Kacau sekali sekala & biarkan sehingga pecah minyak. (Untuk menandakan cili kering tadi telah masak)..
  3. Setelah pecah minyak, masukkan asam jawa Adabi (2sudu), garam secukupnya & 1 sudu gula... Kacau sehingga bahan sebati. Kemudian masukkan ikan yang telah di goreng lebih awal, masukkan bendi & air sehingga paras ikan dan bendi tadi tenggelam. Seterusnya kacau sekali sekala. Pada fasa ni, boleh juga masukkan daun kesum & daun limau purut bagi menaikkan lagi bau Asam Pedas..
  4. Bila kuah telah mendidih, masukkan tomato, kacau seketika. Kemudian tutup api gas..
  5. Sudah selesai. 🙂 Selamat mencuba!.

Tidak diketahui secara pasti kapan makanan ini mulai populer dan siapa yang pertama kali membuatnya. Yang jelas, kini asam pedas sudah menjadi. Apa yang special tentang asam pedas ikan kembung ni ialah saya menambahkan sedikit serbuk kari ke dalam asam pedas ni. Asal resepinya adalah dari mak mertua. Dia menggunakan daun kari sebagai ganti daun kesum.

Gratis Download ebook Resepi