Bagaimana Menyiapkan Kue Ubi Kayu Yang Enak

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Menyiapkan Kue Ubi Kayu Yang Sempurna Ikuti Caranya Dibawah. This is another popular Malaysian teatime snack called Kuih Talam Ubi Kayu. This delicious cake has two layers. The top layer is made from coconut milk.

Kue Ubi Kayu Ya, singkong ini kerap dikaitkan dengan berbagai. This simple Kuih Lepat Ubi Kayu is one of my childhood favorite cakes or kuih. Ubi kayu (nama botani: Manihot esculenta) ialah tumbuhan tropika dan subtropika dari famili Euphorbiaceae yang terkenal sebagai sumber utama karbohidrat dan daunnya sebagai sayuran. Anda bisa menyiapkan Kue Ubi Kayu dengan 8 bahan dan 6 langkah. Berikut ini langkah-langkahnya.

Bahan untuk Kue Ubi Kayu

  1. Anda butuh Tepung gandum (2 sudu mkn dan ayak).
  2. Ambil Telur 3 biji (Gred B).
  3. Ambil Gula pasir (1/2cwn).
  4. Anda butuh Marjerin ataupun Butter (100gram).
  5. Ambil Esen vanila.
  6. Anda butuh Baking powder (1 sudu teh).
  7. Ambil Ubi Kayu (500gram / diparut).
  8. Anda perlu Bahan-Bahan untuk membuat Kue Ubi Kayu. Jom Cuba!.

Ubi kayu dikatakan berasal dari bahagian tropika Amerika Selatan tetapi kini taburannya hampir di semua. Pengembangan agroindustri ubi kayu diharapkan akan memperluas lapangan kerja, meningkatkan Ubi kayu dapat diolah menjadi berbagai produk makanan maupun produk olahan bahan kimia. Ubi ungu maupun ubi cilembu bisa menjadi pewarna alami bagi kue. Kue kini muncul dengan berbagai bahan dan rasa.

Langkah-langkah membuat Kue Ubi Kayu

  1. Telur dibahagikan kepada dua bahagian. kuning dan putih asingkan. selepas itu, cairkan marjerin ataupun butter agak2 sampai 100gram..
  2. Pertama sekali, 3 kuning telur dicampur dengan gula pasir dan esen vanila lalu di pukul menggunakan mixture sehingga kembang. jika sudah kembang, masukkan marjerin lalu dipukulkan lagi menggunakan mixture dalam kelajuan rendah. pastikan waktu ni masih dalam keadaan kembang bukan cair ya..
  3. Kedua, masukkan ubi yang diparut, pastikan jangan masukkan semua ya. sila buat dua kali. masukkan ubi parut batch pertama lalu di pukul dengan mixture dalam kelajuan rendah selepas itu masukkan ubi parut batch kedua dan pukul dalam kelajuan rendah. selepas itu masukkan 2 sudu makan tepung gandum yg di ayak (jangan lebih ya, takut nnt padat dgn tepung dan tak rasa ubi kayu tu. hehe) masukkan 1 sudu teh baking powder di ayak dan pukul dengan mixture dalam 2 minit..
  4. Ketiga, part ni kita akan buat putih telur tu sampai jadi macam meringue. saya letak 1 sudut icing sugar tapi kalo korang nak letak gula pasir pun boleh kalo tak nak pun boleh. pukul dengan mixture dalam kelajuan laju ya sampai jadi warna putih meringue..
  5. Keempat, selepas putih telur dah jadi meringue masukkan ke dalam bahan pertama tadi tu ya lepastue gaul kejap sampai merata. ambik loyang sapu dgn marjerin ataupun butter.(kalo korang nak guna butter okay juga lagi semerbak wangi dia. hehe) lepas dah masuk tu bakar dalam oven dlm 180celcius atau ikut suhu oven masing-masing dngn api ats bawah selama 55minit atau sehingga masak. korang boleh guna p'cucuk gigi dan cucuk dlm kue tu kalo dah tak ade lekat2 boleh keluarkan dari oven..
  6. Kelima, panaskan kuali ataupun alat pengukus kalo dah panas masukkan kue tadi ke dalam kuali kukus sehingga 10 minit (part ni sy kukus semula sebab nak rasa moist sikit sbb kalo oven kan takut dia rasa kering so kita kukus kjp dlm 10 minit ya) sejukkan baru potong bentuk petak2 dan sedia dihidang. Selamat mencuba korang 🤗.

Tak melulu dari tepung terigu saja, ubi juga bisa dijadikan bahan tambahan. This simple Kuih Lepat Ubi Kayu is one of my childhood favorite cakes or kuih. Cara Menanam Ubi Kayu yang baik dan benar agar berbuah banyak Resep Lepat Ubi Kayu - Bunda sudah ada rencana belum untuk santapan kue di weekend ini? Bisa dicoba nih resep kue lepat ubi kayu.

Gratis Download ebook Resepi