Bagaimana Memasak Sambal Tumis"Tempoyak" Udang & Petai Yang Enak

Enak, Lezat dan Nikmat.

Bagaimana Membuat Sambal Tumis"Tempoyak" Udang & Petai Yang Nikmat Simak Caranya Dibawah. Sambal lagi.hehehe.sorry yah kalo berapa hari ini aku posting sambal terus, kali ini sambal dari saus durian alias tempoyak. mungkin sebagian dari kalian. Cara membuat sambal tempoyak enak : Tumis bumbu halus sampai harum. Tambahkan Tempoyak (seperlunya) tambahkan sedikit gula sebagai pengganti penyedap rasa.

Sambal Tumis"Tempoyak" Udang & Petai Uniknya, tempoyak adalah hasil fermentasi dari durian yang sudah matang. Menu udang sambal tempoyak ini bisa anda coba buat sebagai sajian unik dan menarik yang benar-benar fresh serta baru bagi keluarga anda di rumah. Tempoyak or asam durian (Jawi: تمڤويق) is a Malay condiment made from fermented durian. Anda bisa membuat Sambal Tumis"Tempoyak" Udang & Petai dengan 13 bahan dan 5 langkah. Berikut ini caranya.

Bahan untuk Sambal Tumis"Tempoyak" Udang & Petai

  1. Anda perlu 500 g Udang saiz sederhana atau besar.Cuci bersih ketepikan.
  2. Siapkan 25 biji cili kering digunting dan direbus. Toskan. *.
  3. Siapkan 1 1/2 cwn air*.
  4. Ambil 2 ulas bawang besar dibelah 6*.
  5. Ambil 5 ulas bawang putih*.
  6. Anda perlu 2 inici halia*.
  7. Ambil 2 inci belacan*.
  8. Anda perlu 1/2 cwn minya untuk menumis.
  9. Anda perlu 1 batang serai diketuk2.
  10. Anda butuh 2 sdb gula.
  11. Siapkan 3 sdb serbuk maggie cukup rasa(tak perlu garam dan serbuk perasa.
  12. Ambil 3 sdb santan kara.
  13. Anda butuh 3 sudu besar membukit asam Tempoyak.

It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. Tempoyak is made by taking the flesh of durian and mixing it with some salt and kept in room. Membuat sambal tempoyak : Haluskan semua bahan sambal. Panaskan minyak, lalu tumis hingga harum.

Langkah-langkah membuat Sambal Tumis"Tempoyak" Udang & Petai

  1. Cili kering dikisar bersama semua bahan bertanda *.
  2. Panaskan Minyak masukkan serai yang diketuk sehingga bwrbau wangi. Kemudian masukkan cili kisar tadi.Tumis sehingga pecah minyak dengan api perlahan..
  3. Bila sambal dah pecah minyak masukkan gula, serbuk maggie cukup rasa,santan kotak dan Tempoyak.. Kacau seketika..
  4. Masukkan udang dan petai,kacau mesra perlahan.Tutup kuali seketika dan biarkan ia masak dengan kadar api yang perlahan..
  5. Bila sudah masak bolehla dihidangkan dengan nasi panas.. Selamat mencuba✌😍.

Sambal Tempoyak Udang Petai - Tempoyak yaitu makanan khas rumpun bangsa Melayu, aku tidak tau bagaimana asal usulan dari bumbu kuliner Tempoyak ini yang jelas kecuali lebih dikenal di sumatra ternyata Sambal Tempoyak Udang Petai. Tempoyak dihasilkan dari pengerjaan fermentasi durian. Sambal tempoyak memiliki rasa asam pedas, berasal dari sambal yang melewati proses fermentasi. Walaupun gak semua orang bisa menerima rasa unik Tumis udang atau ikan teri dan petai sebelum dicampurkan dengan sambal tempoyak. Bagi masyarakat Melayu di Bengkulu, Palembang, Lampung, Kalimantan dan Semenanjung Tempoyak biasa dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap Mengolah tempoyak : Tumis bumbu halus sampai harum.

Gratis Download ebook Resepi