Cara Menyiapkan Tomyam Kung (Udang) Yang Enak

Enak, Lezat dan Nikmat.

Resep Membuat Tomyam Kung (Udang) Yang Enak Ikuti langkah-langkahnya Dibawah. Anda prnah rasa "Tomyam kung" atau nama melayunya tomyam udang galah? Resepi tomyam ni saya tengok org siam buat sendiri. mmg sedap. sejibik mcm yg kedai siam nyer. Tomyam kung is a hot soup made by mixing various ingredients, including herbs, in boiling water.

Tomyam Kung (Udang) Pisahkan udang dari cangkang dan kepalanya. Panaskan minyak dalam sebuah panci, kemudian masukan cangkan udang dan kepalanya. Tom yum kung as served in Bangkok, Thailand. Anda bisa memasak Tomyam Kung (Udang) dengan 14 bahan dan 9 langkah. Baginilah caranya.

Bahan untuk Tomyam Kung (Udang)

  1. Anda butuh 350 g udang saiz sederhana (sekali kepala dan kulit).
  2. Anda perlu 4 cawan air.
  3. Ambil 2 batang serai (hiris serong).
  4. Ambil 2 inci lengkuas (hiris).
  5. Ambil 6 helai daun limau purut.
  6. Anda butuh 5 biji Cili Thai merah (boleh tambah @ kurang).
  7. Anda butuh 1/2 cawan susu cair.
  8. Siapkan 1 bungkus cendawan jarum/ enoki.
  9. Anda perlu 2 sdb pes cili thai / pes tomyam.
  10. Anda perlu 3 sdb sos ikan.
  11. Anda butuh 1/4 cawan air limau nipis.
  12. Anda perlu Segenggam hirisan daun ketumbar.
  13. Anda perlu Garam jika perlu.
  14. Anda perlu Sayur (karot, tomato dll).

Tom yam kung maphrao on nam khon, as served in Uttaradit, Thailand. Ready-to-use bundles of lemon grass, galangal, lime leaves. Di Dalam periuk, masuk air , pes tomyam madam Pum Resep Tomyam Udang Cumi. Resep Tom Yam Seafood Asli Thailand Super Lezat Nan Menyegarkan.

Langkah-langkah memasak Tomyam Kung (Udang)

  1. Panaskan air. Masukkan serai, lengkuas. Reneh sampai mendidih. Kemudian masukkan bawang holand, cili padi dan daun limau purut. Reneh lagi..
  2. Masukkan pula thai cili paste @ paste tomyam serta sos ikan. Kacau sebati. Masukkan karot dan cendawan jerami. Masak sekejap..
  3. Masukkan udang dan daun ketumbar. Masak sampai udang masak..
  4. Masukkan tomato. Tuangkan susu cair. Biarkan mendidih sekejap. Kemudian boleh lah padamkan api. Selepas padam api, tuangkan perahan limau nipis..
  5. Sedia untuk dihidang..
  6. Tips : seeloknya masukkan air limau nipis selepas api dipadamkan untuk mengelakkan kuah berketul sebab ada susu cair.
  7. Tips : kalau nak tambah garam rasa dulu. Sbb sos ikan tu dah masin. Sesetengah paste tomyam pun dah masin..
  8. Boleh juga ganti dengan makanan laut yang lain..
  9. Ada perbezaan daun ketumbar dan daun sup. Daun ketumbar selalu digunakan dalam masakan ala thai..

Masak lagi nih, tomyam udang ala rumahan, bahannya mudah dicari dan rasanya. Tomyam Kung, telur dadar kungfu, daging masak merah & sambal belacan are the perfect Restoran Thai Tomyam Kung. Thailand will seek to have the tomyam kung spicy prawn soup listed by the Unesco as part of the country's tangible cultural heritage. (Post Today file photo). Tomyam ikanHendrakum tomyam www.hendrakumtomyam.wordpress.com. tomyam-kung's blog. tomyam-kung. Description: I have nothing to say right now.

Gratis Download ebook Resepi