Resep Membuat Sotong Kukus Limau Yang Nikmat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Menyiapkan Sotong Kukus Limau Yang Lezat Simak Caranya Dibawah. Pembuka Selera Menggantikan Menu Berkuah menu untuk berbuka dan bersahur #dapurdidiofficial #sotongkukuslimau. Resepi Sotong Kukus Dengan Sos Limau Pedas Ala Thai (Pla Muk Nung Manow) Sotong Kukus Hai harini cik dyba nak kongsikan menu sotong kukus limau. Resep Kacang Bawang Renyah Dan Empuk.

Sotong Kukus Limau Itu lah yang sesuai diperkatakan buat semua rakyat Malaysia. Hai harini cik dyba nak kongsikan menu sotong kukus limau. Korang yg rajin pergi thai mesti kena try sotong kukus limau ni! Anda bisa memasak Sotong Kukus Limau dengan 13 bahan dan 3 langkah. Berikut ini caranya.

Bahan untuk Sotong Kukus Limau

  1. Siapkan 6 ekor sotong segar sederhana.
  2. Anda butuh 2 sudu besar kicap cair.
  3. Anda perlu 3 biji bawang putih ].
  4. Anda butuh 10 biji cili padi ] kisar kasar.
  5. Anda perlu 3 biji limau nipis ] ambil jus.
  6. Ambil 2 sudu sos ikan.
  7. Ambil 1 sudu kecik serbuk pati limau nipis.
  8. Anda perlu 1 sudu kecik Thai palm sugar.
  9. Anda butuh 1 sudu kecik pes asam jawa.
  10. Siapkan Garam secukup rasa.
  11. Anda perlu Perasa jika suka.
  12. Ambil 1 biji tomato - potong dadu.
  13. Anda butuh Sedikit daun ketumbar.

Tapi klu teringin skrg boleh je masak! "Resepi Sotong Kukus Limau". Bahan bahannya adalah Sos dah siap tuang atas sotong yang kita kukus tadi, angkat dan tabur daun ketumbar, daun pudina hias dengan hirisan sedikit limau letak. Segmen Masakan - Ikan kukus Limau Nipis. Sedangkan sotong, hanya punya delapan tentakel dan dua tentakel yang dilengkapi pengisap untuk menangkap mangsa.

Langkah-langkah membuat Sotong Kukus Limau

  1. Kukus sotong bersama kicap cair sampai sotong masak jangan terlebih masak nanti sotong jadi keras..kurangkn air rebusan sotong tadi dan keluar dan ketepi kan..
  2. Campur kan bahan kisar tadi bersama jus limau, garam, serbuk rasa, sos ikan, pes asam jawa, serbuk pati limau dan palm sugar kacau sebati.
  3. Kemudian masukkan tomato dan daun ketumbar ke dalam sotong kukus tadi bersama dengan bahan sos kacau rata dan siap untuk di hidang...

Sotong segar biasanya kenyal dan tidak lembek saat ditekan. Tulang Sotong - Sotong merupakan binatang yang hidup di perairan, terutama sungai, danau, ataupun Sotong sering disamakan dengan cumi-cumi, namun keduanya jelas sangatlah berbeda. Sotong Bakar Thai Masak Lebih Kalau Tak Menyesal. Sotong bakar yang penuh rasa masam, manis dan masin. Resipi yang ringkas tapi memberi rasa enak pada sotong.

Gratis Download ebook Resepi