Resep Memasak Resepi kari ayam tampa santan Yang Enak

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Membuat Resepi kari ayam tampa santan Yang Lezat Simak Caranya Dibawah. Pada saya resepi kari ayam tanpa santan ni memang dah jadi satu kemestian dibuat bila tetiba teringin nak makan kari. Kalau anda pun teringin nak cuba makan kari tanpa santan, bolehlah cuba resepi yang saya buat ni. Kari ayam tanpa santan ni juga sedap di makan bersama roti canai, chapati ataupun roti biasa.

Resepi kari ayam tampa santan Ada jugak yang hari - hari datang makan kari tanpa jemu. Ada secret ingredient dalam masakan kari ayam mak mertua saya ni. Kalau nak tau boleh tengok resepi kat bawah. Bunda bisa memasak Resepi kari ayam tampa santan dengan 13 bahan dan 4 langkah. Inilah caranya.

Bahan untuk Resepi kari ayam tampa santan

  1. Anda perlu sayap ayam/paha ayam(potong dan bersihkan).
  2. Anda butuh 1 paket kari babas (125gm) bancuh dengan sedikit air &gaul sebati.
  3. Siapkan 2 suduu cili blend.
  4. Anda butuh perahan air asam jawa.
  5. Anda butuh 4 ulas Bawang putih*.
  6. Anda perlu 4 ulas bawang merah*.
  7. Anda butuh serai (di titik).
  8. Siapkan daun kari 3-4tngkai.
  9. Anda butuh 4 adek bradek(pelaga,kayu manis,bunga lawang,cengkih).
  10. Anda perlu halia *.
  11. Anda perlu 4 biji kentang(potong 4).
  12. Anda butuh 1 ulas bawang holland (hiris kasar).
  13. Anda butuh 1 ulas bawang bombay (hiris kasar).

Kari Ayam memang sedap tetapi ada juga yang kurang gemar sajian yang bersantan. Oleh itu, dikongsikan resipi Kari Ayam tanpa santan perkongsian saudari Zurina Zulkefli yang boleh anda cuba. Biasanya kita dengar Kari Ikan tanpa santan je kan? Disebabkan ramai minta resepi lauk kari ayam tanpa santan tadi.

Langkah-langkah membuat Resepi kari ayam tampa santan

  1. Sediakann bahan2 masakan...
  2. Panas kan minyak, tumis kan bahan hiris, daun kari,4adek beradek,serai.. tumis sehingga kekuningan.
  3. Masukan rempah kari yang telah di bancuh dengan sedikit air +cili blend.. gaul sebati or hingga kari pecah minyak.. boleh lah masukan ayam.. gaul ayam bersama bahan tumisan.. biar kan sekejap...
  4. Boleh lah masukan kentang,perahan air asam jawa dan juga 1 mangkuk air..gaul sebati dan renih sehingga ayam dan kentang empukk๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜.. boleh perasakan garam dan ajinomoto.. siap๐Ÿ˜๐Ÿ˜˜.

Saya masak ini untuk hidangan dua orang. Kecuali bahan rempah A tak perlu nak digandakan. Gulai ayam adalah sejenis masakan ayam, berkuah yang sering dihidangkan bersama nasi. Namun, ia turut sesuai untuk dijamah dengan pelbagai jenis roti, termasuk roti putih, roti mamak, roti tempayan, roti jala, dan roti nan. Menu kari ayam ni adalah menu yang paling larus di kedainya.

Gratis Download ebook Resepi